Travel Guide : Ghana #1 (Bojo Beach, Cape Coast & Kakum National Park)

Inmiddels zit ik hier alweer 3 weken! De tijd vliegt echt. Het was hier in het begin erg wennen: de warmte, de mensen en het eten. Alles is anders. Eerste wat mij opviel is dat het land heel gastvrij is en vriendelijk. Je bent overal welkom en je mag alles vragen. Kunnen Nederlanders nog wel wat van leren. 😉 Ook ben ik al wat op ontdekking gegaan in het land. Benieuwd? Lees dan mee!

Mocht je niet hebben gelezen dat ik, Roos, in Ghana zit? In dit artikel lees je waarom, hoe lang en wat ik ga doen. Zoals ik hierboven noemde, was het in het begin heel wennen.  Ik werd heel hartelijk ontvangen door de mensen op de school. Iedereen was dankbaar dat ik aangekomen was en hen ging ondersteunen. De meeste docenten zijn ook doof waardoor het begrijpen van elkaar in het begin heel lastig was. Stapje voor stapje begrijp ik hen steeds meer en zij mij. Met pen en papier kom je sowieso een heel eind. Doordeweeks ben ik dus te vinden op de school. Ik draai mee met de klassen; per week een andere klas. Hier ondersteun ik de docenten want het zijn flink drukke kinderen. Ik help waar nodig en spreek hen aan waar nodig. Dit maakt het wel een mooie uitdaging aangezien ik de gebarentaal nog lang niet volledig beheers. Met het alfabet, een aantal woorden, zinnen, pen en papier, kom ik tot nu toe een heel eind! In het weekend ga ik er natuurlijk op uit! Het eerste weekend ging ik uitrusten op het strand; Bojo Beach.

Bojo Beach

Bojo Beach is een strand wat dichtbij me in de buurt zit. Met 10 minuten met de taxi, ben je er. Je betaald 15 cedis om binnen te komen. Dit is omgerekend ongeveer 3 euro. Daarna stap je een bootje in en wordt je gevaren naar een soort eiland. Eenmaal aangekomen op het eiland, kijk je jouw ogen uit. Het is prachtig; wit strand, blauwe lucht. Leuke parasolletjes en heel rustig waardoor je echt tot rust komt. Wat wel een nadeel is, is dat er in Ghana weinig prullenbakken zijn waardoor veel afval in de zee of op straat gegooid wordt. Aan de dag liggend, kan er veel of juist helemaal geen afval in de zee liggen. Hier op Bojo Beach kan je prima de hele dag vertoeven. Ik heb daar in ieder geval heerlijk genoten en ik kom er regelmatig terug.

Cape Coast

Het weekend erna, besloot ik met meiden van school naar Cape Coast te gaan. Dit is een plaats ten westen van Accra, waar ik verblijf. Cape Coast staat vooral bekend om het slaven kasteel. Hier werden vroeger slaven gehouden totdat ze moesten werken. Heel indrukwekkend maar ook heel bizar om te zien hoe dit vroeger zo gegaan is. 200 man in een kelder van zo’n 30 m2 zonder zonlicht en weinig eten/drinken. Alles behalve menselijk. Wel de moeite waard om gezien te hebben. We mogen van geluk spreken dat dit hedendaags niet meer gebeurd. Naast het bezoek aan het kasteel, hebben we geluncht bij een strandtent en keken we uit over een prachtig uitzicht.

KO-SA Beach Resort

Vanuit Cape Coast gingen we even een dag en nacht chillen op een Beach Resort. We gingen naar KO-SA; een Resort wat van een Nederlands stel is. Dit was ultiem chillen en leven zoals op een ansichtkaart. Hier hebben we gewoon een zondag gelegen in de zon, gechillt, gezwommen en natuurlijk een kokosnoot gedronken/gegeten. ‘S avonds mee met de tour op zeeschildpadden te spotten maar nature wasn’t on our side: we hebben ze niet kunnen spotten. Los van al dit moois, zijn de huisjes ook nog eens aandoenlijk; beschilderd met tekeningen waardoor het een mooi kleurrijk geheel is.

Kakum National Park

Het park waar ik onwijs naar uit keek omdat Google er mee volstaat. Hier loop je, over bruggen, tussen de boomtoppen door. Helaas niet echt dieren kunnen spotten. We waren daar te laat voor. Het beste schijnt om 7 uur ‘s ochtends daar te zijn. Dan kan je nog wel wat dieren spotten, zeggen ze. Al met al wat het wel een hele ervaring. De bruggen zijn wat wiebelig maar wel super stevig. Netten erom heen zodat je niet zomaar kan vallen. Wel werden we gewaarschuwd: als je foto’s wilt maken, houd je telefoon dan goed vast want er waren al flink wat telefoontjes naar beneden gevallen. Hier na hebben we ook nog een bezoek gebracht aan het Monkey Forest. Een soort mini dierentuin waar apen verblijven. We hebben hier een coconoot mogen voeren aan de apen!

Mocht je nou meer willen zien van mijn reis? Dan kan je mij het beste even volgen op Instagram. (@pluk.een.roos) Hier post ik dagelijks kiekjes van alles wat ik doe en wat mij bezighoudt door de dagen heen.
Je kan na deze update, nog twee updates van mij verwachten! Per maand komt er eentje online. Dus zie jullie in begin december weer!

Liefs,

Roos

2 thoughts on “Travel Guide : Ghana #1 (Bojo Beach, Cape Coast & Kakum National Park)

1. Martien en Josë Beantwoorden

Lieve Roos… Leuk verhaal…. wij merken dat je flink geniet van al je belevenissen… fantastisch !! Een ervaring voor het leven… Maar dat weet je ook van Sjoukje…
    Al drie weken daar.. De tijd vliegt… Nog heeel veel plezier gewenst… Tot snel…liefs van ons… Pap en José❤️😘❤️😍

2. […] langskomen. We besloten met mijn verjaardag naar Ko-sa te gaan. Het beachresort waarover ik in de vo... https://hotspotfactory.com/2017/12/04/travel-guide-ghana-2